Ali Rezaeian; Rosa Mehrabi; Amir Mohammad Colabi
Abstract
Abstract
Present study aims to identify influential dimensions affecting level of entrepreneurs' decision maker cognitive complexity with regard to the importance of cognition and its complex pattern on the process of entrepreneurial decision making. Qualitative stage of this mix method research was ...
Read More
Abstract
Present study aims to identify influential dimensions affecting level of entrepreneurs' decision maker cognitive complexity with regard to the importance of cognition and its complex pattern on the process of entrepreneurial decision making. Qualitative stage of this mix method research was conducted at early stage by formation of a focus group consisted of superior entrepreneurs in 2009-2010 and later by experts in entrepreneurship and decision making fields. Data collected was analyzed using content analysis which resulted in designing research questionnaire. In second stage, a quantitative research conducted among a sample of superior entrepreneurs working in Tehran province. Results showed that cognitive complexity of decision maker entrepreneurs compose of three indicators including cognitive representations, knowledge structures and cognitive maps, which is affected by dimensions including personal characteristics and environment. Personal characteristics indicators are tolerance for ambiguity; risk-propensity, self-efficacy and need for cognition and environment indicators are uncertainty, complexity, information dispersal and ambiguity.
Ali Rezaeean
Abstract
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان تدابیر سیاسی و سبک های حل مسأله افراد انجام شده است. به این منظور 220 نفر از کارمندان دانشگاه شهید بهشتی به صورت تصادفی از میان 1000کارمند ...
Read More
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان تدابیر سیاسی و سبک های حل مسأله افراد انجام شده است. به این منظور 220 نفر از کارمندان دانشگاه شهید بهشتی به صورت تصادفی از میان 1000کارمند دانشگاه انتخاب گردید. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد سنجش سبک حل مسأله هلریگل، اسلوکوم و وودمن و پرسشنامه رفتارسیاسی ای.جی.دوبرین استفاده شد. طی نتایج به دست آمده، ارتباط مثبتی میان قضاوت عاطفی با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات، ایجاد الزام اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی وجود دارد. همچنین ارتباط معکوسی میان قضاوت منطقی با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات، ایجاد الزام اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی وجود دارد. میان ادراک شهودی با استفاده سیاسی از اطلاعات، و ایجاد الزام اخلاقی، ارتباط و همسویی وجود دارد. ادراک حسی نیز با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات و ایجاد الزام اخلاقی رابطه معکوس داشت.
کلید واژه ها: تدابیر سیاسی، حل مسأله، نوع قضاوت، نوع ادراک.